La vida amb o sense la filosofia

Gosa Pensar! té el goig de presentar-vos la nostra propera conferència, serà dijous 26 de maig a les 19 h, a  la Biblioteca Carles Fontserè  de Porqueres.

Josep Maria CarbóJosep Maria Carbó és filòsof, va ser mestre de primària i professor de filosofia de secundària. És cofundador de l’Escola de filosofia “El Pou”. L’objectiu d’aquesta escola de petit format és promoure la difusió de la filosofia pràctica entesa com a recerca sincera de la Veritat. Hi fa activitats d’iniciació, de difusió o d’aprofundiment.

Crec que la meva feina en aquesta vida és promoure el qüestionament de les idees, sacsejar, provocar, fer trontollar les creences per tal que, movent-nos i refent la nostra vida, ens acostem cada cop més a la Veritat.

Cartell_LA VIDA AMB O SENSE FILOSOFIA
Les veus de la comunitat educativa per celebrar els 10 anys de Debats d’Educació. van fer aquesta entrevista a Josep M. Carbó.

I tu, quines són les 3 coses que has après?

Les tres coses que he après…

  1. Els/les mestres no ensenyem però amb nosaltres es pot aprendre.
    Una cosa és el que ensenyem i una altra ben diferent el que s’aprèn. Centrem l’activitat pedagògica en el que ensenyem, però en realitat no ho podem controlar. L’important és el que s’aprèn, no el que s’ensenya i això sempre depèn de les necessitats de l’aprenent. Podem generar situacions suggeridores, intentar seduir per afavorir un tipus d’aprenentatge, però al final, sempre depèn de l’aprenent.
  2. És més important el “per a què” que el “què” i el “com”.
    Els aprenentatges són mitjans per a fins. L’important són els fins, els valors als que serveix un aprenentatge. Pensar bé pot ser usat per fer el bé o el mal. Dominar el llenguatge pot servir per enganyar o informar. Ser fort pot servir per defensar al feble o per a oprimir-lo. No importa el que s’aprèn sinó què en fa amb això que aprèn. I decidir les finalitats és el més important en educació.
  3. L’escola podria ser educativa.
    Si deixés de valorar resultats utilitaristes i mirés el procés de creixement personal. Si es centrés en les necessitats personals i no els programes. Si despertés la crítica, la imaginació i la utopia i no la submissió, la conformitat i la reproducció social.
    Altres veus de la comunitat educativa.

Presentarà l’acte, Rocio Abelenda periodista i escriptora, escriu al blog Abelenda

Els comentaris estan tancats.